Echte aandacht voor uw cliënten met gastvrijheid

Nieuws 18 november 2019

Hoe kunt u als zorgorganisatie continu de gastvrijheid vooropstellen? Meestal wordt dit in gevaar gebracht door decentralisatie en krimpende budgetten. Daarom moet steeds vaker worden gezocht naar creatieve methodes en oplossingen om de tijd voor zorg en beschikbare middelen op peil te houden. Zorgboodschap kan hierin als totaalleverancier een belangrijke rol spelen. Hieronder gaan we verder in op gastvrijheid en hoe u hier dagelijks, dus ook tijdens de drukke feestmaand december, op in kunt spelen.

Betekenis

Wat betekent gastvrijheid? In de Van Dale staat: ‘hartelijkheid voor gasten, gulheid in het onthalen of herbergen van gasten’, ook wel ‘hospitaliteit’ genoemd. Steeds vaker gebruiken we in het Nederlands de Engelse variant ‘hospitality’. De omschrijving lijkt duidelijk, maar toch antwoorden patiënten, verpleegkundigen of facilitaire medewerkers allemaal verschillend op de vraag wat zij onder gastvrijheid verstaan. Gelukkig zijn er wel veel overeenkomsten. Denk aan de volgende punten:
• zich welkom voelen
• menselijk worden benaderd
• over keuzevrijheid beschikken
• eigen verantwoordelijkheid hebben
• regisseur kunnen zijn over eigen leven.

Beleving

Het gaat om een algemeen gevoel van welbehagen en dat beperkt zich zeker niet tot de medische aspecten. Gastvrijheid heeft dus te maken met beleving en die is voor ieder mens anders. Meestal zijn de menselijke relaties het uitgangspunt. Het gaat om het zorgen voor tevreden en gemotiveerde medewerkers en een positieve bijdrage van familie, vrienden en de gemeenschap. Niet alleen het centraal stellen van de menselijke relaties, maar ook de wenselijke aansturing speelt een grote rol. Er moet meer waardering voor serviceverlening zijn. Ga hier in een drukke maand als december zeker niet aan voorbij. Kleine dingen kunnen juist het verschil maken.

Cliënt voorop

Het is daarom belangrijk dat zorgmedewerkers zich vooral bezighouden met cliënten en bewoners en zo min mogelijk met inkoop, administratie, voorraadbeheer e.d. Meer zorg door minder handelingen. Als een zorgorganisatie zich meer focust op de zorg, kunnen zij meer gastvrijheid bieden. Het is toch fantastisch om cliënten en bewoners extra aandacht te geven tijdens de feestdagen?

Afwisselende maaltijden

De woonplek van bewoners moet als een thuis voelen. Hier kunnen persoonlijk afgestemde en afwisselende maaltijden aan bijdragen. Dat vraagt om creativiteit van zorgverleners en dat lukt niet altijd. Het is dan ook van belang dat zij daarin worden ondersteund met de juiste producten, maar ook met efficiënte tools. Zorgboodschap is kennispartner en leert zorgmedewerkers koken voor de groep én leert ze creatief te zijn. Onze culinair adviseur verzorgt workshops en trainingen op locatie op de woongroepen. In onze bestelsite delen wij inspirerende recepten voor feestelijke verwenmomenten.

Echte aandacht

Gastvrijheid betekent échte aandacht voor elkaar. Zorgboodschap biedt dé totaaloplossing en daarmee kan gastvrijheid weer het uitgangspunt voor uw zorgorganisatie worden. Wilt u weten wat Zorgboodschap als totaalleverancier voor uw organisatie kan betekenen? U kunt te allen tijde contact opnemen met een van onze accountmanagers.