Waarom zijn noten gezond?

Nieuws 30 september 2019

In ons vorige blog bespraken wij de stamppotten. Deze keer geven wij antwoord op de vraag waarom noten gezond zijn. In onze najaarsblogserie komen ook nog de onderwerpen ‘Kool tijdens de wintermaanden’ in twee delen en ‘Najaar en wild’ aan de orde.

 

Soorten en varianten noten

Er zijn natuurlijk verschillende soorten noten. Denk aan amandelen, cashewnoten, hazelnoten, macadamianoten, paranoten, pecannoten, pistachenoten en walnoten. Er zin noten in ongebrande, gebrande en geroosterde varianten beschikbaar. Ongebrande noten zijn rauw en niet bewerkt. In deze noten zitten alleen de eigen aanwezige voedingsstoffen. Walnoten en paranoten zijn in elk geval nooit gebrand. Gebrande noten zijn noten gefrituurd in olie en bevatten daardoor iets minder vitamines en mineralen dan ongebrande noten. Dat heeft weinig invloed op de gezondheidswaarde, want noten nemen nog nauwelijks olie op vanwege de al aanwezige gezonde onverzadigde vetten. Daarom zit er in een gebrande variant bijna net zoveel vet als in een rauwe noot. Als noten met droge lucht worden geroosterd, zijn het geroosterde noten. In dit proces wordt geen olie gebruikt.

 

Voedzaam en gezond

Noten zijn voedzaam, gezond en goede vegetarische keuzes. Waar komt dat door? Ze leveren ijzer, vitamine E en vitamine B1. In noten zit veel onverzadigd vet. Wist u dat het eten van ongezouten noten beschermt tegen bepaalde hart- en vaatziekten? Bovendien verlaagt het eten van ongezouten noten het LDL-cholesterol. Dat is positief, want dit cholesterol is niet goed voor de bloedvaten. Vanwege deze positieve effecten staan ongezouten noten in de Schijf van Vijf. Het advies is om elke dag wat ongezouten noten en pinda’s te eten, zowel ongebrand, gebrand en geroosterd. Notenpasta van 100% noten en pindakaas van 100% pinda tellen hierbij ook mee.

 

Bewaaradvies

Het is belangrijk dat u noten goed afgesloten en droog bewaart. Noten zijn namelijk gevoelig voor schimmels. U kunt ze het beste koel bewaren bij een temperatuur van circa 10 tot 15°C. Wist u dat de meeste noten wel een jaar houdbaar zijn? Alleen walnoten en kastanjes bederven snel.

 

Overgevoeligheid

Bij sommige mensen komt overgevoeligheid voor noten voor. Dan reageert hun afweersysteem specifiek op het eiwit dat in één of meerdere soorten noten zit. Let wel: wanneer iemand allergisch is voor noten, hoeft die persoon niet allergisch te zijn voor pinda’s. Pinda’s zijn namelijk niet verwant aan de notenfamilie.

 

Duurzaamheid

Noten eten in plaats van vlees is beter voor het milieu. De klimaatbelasting en het energiegebruik van noten zijn vergelijkbaar met ei. Deze zijn gunstiger dan van vlees. Hoewel het watergebruik van noten wel wat hoog is, komt het per portie lager dan uit bij vlees. De meest duurzame soorten noten zijn hazelnoten, kastanjes, pinda’s en walnoten.

 

Gerechten met noten

Noten kunt u in allerlei gerechten verwerken. Voeg ze bijvoorbeeld als extra bite toe aan een salade of als garnering op het bord. Een recept voor notenbrood vindt u hier. Noten leveren niet alleen een gezonde bijdrage, maar dragen ook bij aan aantrekkelijke foodstyling. U kunt natuurlijk ook schaaltjes met noten op tafel zetten of bij het ontbijtbuffet, zodat uw gasten het makkelijk zelf kunnen pakken. In ons foodservice-assortiment op de bestelsite vindt u noten en andere gezonde ingrediënten voor heerlijke gerechten.

 

Bron